Strona główna » Oświetlenie biurowe – o czym należy pamiętać
Projektowanie oświetlenia biurowego to złożony proces, w czasie którego pod uwagę należy wziąć wiele wytycznych i przepisów. Wykorzystanie konkretnych systemów oświetlenia biura zależy m.in. od stanowiska pracy, usytuowania budynku czy systemu pracy.
Polskie prawo precyzyjnie określa warunki, które musi spełnić oświetlenie biurowe. Regulacje te można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w tzw. Polskich Normach. Szczególną uwagę należy zwrócić na definicje terminów i kryteriów wymagań dotyczących oświetlenia biurowego, które znajdziemy w Polskiej Normie PN-EN 12665:2008 Światło i oświetlenie. Drugi dokument dotyczy oświetlenia miejsca pracy – w szczególności pracy we wnętrzach. Wytyczne znajdują się w dokumencie PN-EN 12464-1:2011 Światło i oświetlenie.
Dowiedz się więcej na temat OŚWIETLENIA BIUROWEGO
Poszczególne stanowiska pracy i czynności na nich wykonywane mają wpływ na oświetlenie biurowe. Norma określa minimalny poziom natężenia oświetlenia dla stanowisk pracy w biurach na poziomie:
Oświetlenie biura podzielić można na dwie kategorie: oświetlenie główne, dostarczające największą ilość światła całej powierzchni biurowej oraz oświetlenie punktowe, przeznaczone do oświetlania poszczególnych stanowisk pracy – zgodnie z przepisami lub (jeśli są już spełnione) według preferencji pracownika. Przy projektowaniu oświetlenia biurowego lub jego planowanej modernizacji, warto rozważyć montaż oświetlenia biurowego LED. Tego typu systemy są bardziej energooszczędne i wydajne, a przy tym ekologiczne. Stosowanie oświetlenia biurowego sufitowego LED może znacząco wpłynąć na wysokość rachunku, dzięki czemu inwestycja w nieco droższy w zakupie system zwrócić się może już nawet po roku (w zależności od powierzchni biurowej).
Zobacz PANELE LED DO BIURA OFERTA